torsdag 18 september 2014

Middag!


Hej!

Så här kan det se ut när man har bloggarna ed, Sofia, katarina och Patrik på middag :) Så trevliga och intressanta människor med kamerorna i högsta hugg :)


Dukade med Arabias Teema tallrikar, Iittalas kartio glas i olika färger och så plockade också fram lite gammalt finskt porslin. Ja, den här bilden är ju tagen någon timme innan gästerna kom så maten är inte färdig ännu. Vad bjöd jag på då? 

Det blev ju en hel del fisk från Pellinge. Till förrätt blev det gravad sik med med dill- och vitlökssås. Sedan en superenkel men lyxig munsbit som jag lade upp direkt på sked som bestod av varmrökt lax, creme fraiche, gurka, ärtskott och rom.

Och sedan den här forell- och gräslöksröran på knäckebröd från Åby. Den här munsbiten visade sig bli en favorit, och kommer att ha den på julbordet i år. Sätter in receptet på slutet. Visst är marmorskivan, som jag lånat av mamma, fin?


Till huvudrätt blev det fishburgers som jag fyllde med körsbärstomater, cheddarost, vitlöksmajonnäs, olika sorters sallad. De goda fiskbiffarna är också beställda härifrån



Till efterrätt bjöd jag på blåbärs smulpaj. Gjorde pajen direkt i Teema skålarna och satt en liten glassboll i den färdiga varma pajen. Så enkelt och så gott.


Här kommer receptet på röran:


 Sofias Forell- och gräslöksröra


1 kruka gräslök
1krm svartpeppar
1 st liten rödlök
halv citron
200g färskost
200 g kallrökt forell
Knäckebröd

Garnering; gräslök

1. Skär forellen i små bitar. Finhacka löken och gräslöken. Skölj citronen noga och riv skalet fint. Pressa ut citronsaften.

2. Blanda färskosten med forell, lök, citronsaft och citronskal.

3. Lägg röran på knäckebrödet. Garnera med gräslök.

Färdigt!


Roligt att du tittade in här på Lilla Tildes hem!

Ha det bra!

Kram, Sofia



8 kommentarer:

  1. Tack för receptet, det skall jag ta och prova på !! Jätte vackert dukat , allt ser så gott ut !!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Allt blir gott med prima fisk! Det kan hända att man kan tillsätta lite salt i röran, beror på hur saltig fisken är.

    Kram, Sofia

    SvaraRadera
  3. Nej men kolla, jag ser mig själv på bild. Hur kul som helst! :) Fantastisk mat och fantastisk hem. Men ja, vi kanske gick lite till kameraöverdrift där ett tag, framför allt jag och Sofia kanske.. ;)

    SvaraRadera
  4. Haha, ingen fara Katarina. Man får så gärna fotografera :) Själv står jag ju där och fotograferar er :)

    SvaraRadera
  5. Här har jag postat lite bilder jag tog från kvällen- http://katarinawohlfart.com/2014/09/21/meeting-another-blogger-at-lillatildeshem/

    SvaraRadera
  6. Åh tack för denna fantastiska måltid! Ska sno receptet genast :-) Kommer snart ett blogginlägg även på fantasiresor.se om kvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så roligt att ha dig här! Tur att jag kan följa dig och dina resor på bloggen :)

      Radera