tisdag 23 augusti 2011

Mammaliv!


Hej!

Idag har vi haft en dag då lilla Tilde testat sina gränser jämt och ständigt. En dag som krävt mycket tålamod och humor (fast det inte alls varit roligt :) Lite som plåster på såret öppnade jag boken "lyckliga barn" och hittade den här dikten som är skriven av Erica Timlon och handlar om mammaliv. Kolla här!


Mammaliv

Att vara mamma är inte alltid lätt som en plätt.
Man skall vara på minst hundraen olika sätt.

Helt jämställd bör man vara.
Fråga Jens och Gudrun bara.

Kunna det mesta om livet, vett och etikett.
Födelsedagskalas, föräldramöte och "rocka fett".

Laga god och nyttig mat, med lågt GI till en hungrig skara.
Samtidigt som man på allas frågor skall svara.

Läkarbesök, hålla kontakten med släkten, känns rätt.
Lämnar över biltvätt, tankning till min man, titt som tätt.

Jag sitter på toa, för att få prata i telefon, lämna mig ifred bara.
Varför rantar ingen efter pappa när han pratar, kan någon det förklara?

Agenda, kollegor, ett möte som gick snett.
Kanske en egen kväll med träning, bio och omelett?

Smart, snygg och spänstig må så vara.
Minst ett styrelseuppdrag måste du klara!

Hålla budget, göra planer och sortera tvätt.
På hushållskassan sätta sprätt!

Vad är det då som är det underbara?
Alla ömhetsbevis jag får av min man och de små rara...


Ja, så är det, eller hur? Visst är här mycket sanning i det här.

Nu skall jag ta ut semlorna ur ugnen för nu är de färdiga!

Kram, Sofia


2 kommentarer:

  1. Det var en mitt i prick-beskrivning det :)
    Det är liksom en livsstil detta mammaskap.
    Och självförvållat ;)

    SvaraRadera
  2. Ha ha, så sant så sant! Kände mig så träffad när jag läste texten, inklusive låsa in sig på wc för att få prata i telefon :)

    Mammalivet är det bästa som finns men inte alltid så lätt. Så är det nu bara.

    Kram, Sofia

    SvaraRadera