torsdag 16 juni 2011

Fotvård!

Hej på er!

Gud så skönt det känns att ha "nya fötter". Gjorde en fotvård, tog bort förhårdnader, fixade nagelbanden, klippte naglarna och lackade dem i fransk lackning, sedan smörjade jag in dem med en fotcreme. Nu är mina fossingar redo för sommarens sandaler!

Det går lätt att sköta om sina fötter hemma. Ett fotbad en gång i veckan (brukar sätta mjukgörande fotbadsolja i badvattnet) och därefter fila fötterna med fotfil. Nagelbanden kan man peela med en kroppspeeling och naglarna lönar sig att klippa efter fotbadet eller efter duschen då nageln är mjuk. Nagellack piffar upp det hela (om du är kvinna:). Lönar sig att alltid först lacka med ett underlack, som skyddar och vårdar nageln, och därefter lacka med färglack. Om du lackar nageln i en röd färg utan underlack blir nageln lätt gul p.g.a. pigmenten som tränger in i nageln. Inte så kul!

Visst går det lätt att sköta om fötterna hemma, men att gå på pedikyr där fotvårdaren gör grovjobbet några gånger om året är att rekommendera. Och dessutom känns det så skönt när någon vårdar fötterna och masserar dem, eller hur?

Ha det så bra, vänner!

Kram, Sofia

1 kommentar:

  1. Fy så snygga fötter, jag skäms riktigt så dåligt jag tar tid att sköta om mina ben och fötter. Skräpning här. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera