lördag 24 juli 2010

Semlor!


Hej!

Idag är det riktigt ruskigt väder, så jag har passat på att baka lite semlor. Tycker det är så gott med hembakat bröd och dessutom kan man spara lite pengar genom att baka sitt bröd själv. Sätter in ett recept på morotssemlor som jag fått av min mor då jag flyttade hemifrån.

Morotssemlor, cirka 25 små.

1/2 liter vatten
50 gram jäst
1 tsk salt
1/2 dl olja
1/2 dl sirap
3 dl riven morot
11-12 dl mjöl

Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min. Grädda semlorna i 225 grader i cirka 10 minuter.

Idag lämnade jag bort den rivna moroten och satte i stället i 1 dl solrosfrön och 1 dl kli av vete, råg och havre. På semlorna penslade jag sedan lite sirap och sedan strödde jag pumpafrön och solrosfrön på semlorna. Sirapen gör att fröna hålls på semlorna.

Ha det så bra!

Nu skall jag ut på en liten springrunda (med magen mätt av varma semlor:)

Kram, Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar