lördag 6 mars 2010

love love love vita och svarta golv





God kväll bästa läsare!

Idag är mina tankar riktade på snygga golv. Vill antingen ha riktigt vita golv eller riktigt svarta golv uppe på övre våningen. Det svarta golvet är så snyggt tillsammans med vita väggar och textilier medan det vita golvet gör att rummet ser ljust, fräscht och nästan svävande ut. Här kommer några snygga bilder på snygga golv. Bilderna kommer från Tarkett, Tine K och Bo Bedre (önskar att jag kunde skriva att bilderna var tagna hos oss :)

God fortsättning på helgen!

Kramar, Sofia

7 kommentarer:

  1. Heip,

    Vaikka olen itse valkoisen lattian suurin ystävä, täytyy myöntää, että musta tuo mahtavasti särmää ja kontrastia valkoisiin kalusteihin. Musta on myös harvinaisempi, joten jos hakee erilaista ilmettä kuin naapurilla, sitten musta. Toisaalta valkoinen avartaa...

    Kummassa pöly näkyy paremmin?

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder! Jag drömmer om vita golv uppe, och har försökt ta reda på om man kan måla befintligt laminatgolv själv... antagligen inte :( Min man tycker ju såklart inte att det är aktuellt att börja med ett stort golvprojekt då det gamla golvet bara är 8 år gammalt och i ok skick. Han har såklart rätt. I nedre våningen blir det golvfärgsbyte sen när vi fått bort alla från landet tillfälligt adopterade möbler. Det golvet blir antagligen grått. Men få se, man kan ju alltid ändra sig ;)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Grå målade golv är jättesnyggt och dessutom är den färgen mycket hållbar (vi har den i sommarrummet). Har också funderat på om man kan måla laminatgolv men har inte fått svar på det.

    Kram, Sofia

    SvaraRadera
  4. Super super snyggt med svart golv. Vitt är fint, men håller med de andra om att det är lite vanligare (men söker man lantliga vita drömmen så är det ju nog mer rätt). Men mer mystik och mer häftigt är nog det svarta och får garanterat mer uppmärksamhet. Men jo, damm syns super bra på mörka golv (vet av erfarenhet). Bara solen passar på så är till och med ett nymoppat golv fullt i små vita prickar...

    SvaraRadera
  5. Hej!!!
    Vill inte vara glädjedödare, men jag var förra veckan till en familj med mörkt golv, huset är bara 2 år gammalt, men golvet var helt förstört, 10000 hack o skråmor... (de har två små barn + hund) Tyvärr var det nog det första jag lade märke till då jag steg in i deras annars så härliga hem.... Hon hade just städa innan vi kom, med golvet såg smutsigt o dammigt ut... Hon själv var gråtfärdig då hon pratade om golvet. MEN det var parkett o då såklart ett känsligt material. (vi har ju också parkett, men då vanlig ek, lika förstört är vårt golv, med två barn o en hund, men det märks inte alls lika bra)

    SvaraRadera
  6. Vanligt eller ej, väljer vitt eller en lite mörkare nyans av grått om jag någongång kommer att ha lyckan av att stå inför ett sånt val :) Vi har mörkgrå klinker i tamburen och varteviga hårstrå syns på det så jo, väljer vitt sen när/om den dagen kommer.

    Dock tycker jag att rummet med svarta golv fortfarande ser ljust ut då allt det andra är ljust. Fint är det men för mej går det praktiska före det fina, åtminstone några år framöver :)

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för era värdefulla kommentarer! Tycker att det svarta är jättesnyggt MEN vill absolut inte ha ett golv där hack och damm framträder extra tydligt. Absolut inte!!! Så nu behöver jag inte fundera på det alternativet längre. Det får bli ett vitt härligt golv i stället! Låter riktigt bra tycker jag! Tusen tusen tack än en gång, det var just de här erfarenheterna och tankarna jag behövde höra för att gå vidare med mina inredningsplaner!

    Stor kram till er alla fina!

    Sofia

    SvaraRadera